Så dansk som det kan blive
Frederikshavneren Per Drud Nielsen er en initiativrig og ofte benyttet korkomponist og korarrangør, og nu har Det Fynske Kammerkor under ledelse af Alice Granum indsunget 30 af hans sange.
Den tekstlige side spænder vidt. Genrespredningen er kolossal: fra danske ordsprog over den engelske forfatter og maler William Blakes “Songs of Innocence” fra 1789 og endvidere 1800-tals englænderen Christina Rossetti til vor tids italiener Guiseppe Ungaretti og hans sange til tiden. Hertil kommer Vodskov-digteren Beatrice Vibes to danske sange, hvortil Per Drud Nielsen har komponeret nogle enkle smukke melodier, tre motetter til kærligheden, baseret på apostlen Paulus, og endelig Per Drud Nielsens store interesse: baltisk kultur.
Per Drud Nielsen ligger med sine raffinerede korværker som komponist i en smuk, direkte linje fra bl. a. Thorvald Aagaards og Poul Schierbecks mange smukke, fine sange, og dermed er forbindelsen skabt til den danske højromantik og frem for alt til traditionen efter Carl Nielsen og Thomas Laub. Men Per Drud Nielsen bevæger sig også f. eks. i nogle af sine underfundige kompositioner til ordsprogene ind på folkemusikområdet. Generelt er kompositionerne båret af en fyldig udtryksevne og elegant melodiøsitet, anselig rytmik og overvældende sangbarhed. Ind imellem aner man bearbejdelser af andre danske kompositioner.
Det Fynske Kammerkor under ledelse af Alice Granum rammer sikkert tonen i Per Drud Nielsens kompositioner. Det er jo også fynboer, der synger den oprindeligt odenseanske kunstners kompositioner, men det er først og fremmest så dansk, som det kan blive. Melodierne og udførelsen levner ikke tvivl om, at vi er i Norden og primært i Danmark – og man har sat alle sejl til for at gøre det til en gedigen kunstnerisk oplevelse at lytte til det velsyngende, blandede kor. Alice Granum er en fremragende musikformidler, der har sikkert styr på de enkelte værker.
“Som sommerdug” er en CD, man lytter til med stor glæde.
Jens Henneberg